Op dinsdagochtend heeft er een dodelijk ongeluk plaatsgevonden aan de Backer en Ruebweg in Breda. Het slachtoffer van het ongeluk belandde met zijn fiets plotseling op de autobaan. Dit is niet het eerste ongeval dat heeft plaatsgevonden op de zogeheten Noordelijke Rondweg. Drie jaar geleden was er ook een aanrijding. De gemeente Breda en politie wijzen naar elkaar.
De Noordelijke Rondweg loopt door een groot deel van Breda en is daardoor één van de belangrijkste wegen. Het verkeer op de weg neemt ieder jaar toe en blijft de komende jaren groeien, blijkt uit informatie van gemeente Breda. Volgens verkeer-expert Ruud Hornman is de Backer en Ruebweg een weg met veel aansluitingen en verkeerslichten. Tijdens de spitsuren is er veel verkeer met grote haast en zijn er regelmatig baanwisselingen op de weg. Hierdoor is de weg gevoeliger voor ongevallen dan andere wegen. “Er kan plotseling een auto komen uit de schaduw van een andere auto, je hebt dan geen mogelijkheid meer om te anticiperen of te reageren”, aldus Hornman.
Oplossingen
Een weg wordt zo veilig mogelijk gemaakt. Zo zijn er verkeerslichten om de veiligheid op kruisingen te waarborgen. Maar deze verkeerslichten garanderen niet voor de volle 100 procent op veiligheid. “Als iemand zich niet aan het regelgebied houdt en dus bij oranje licht doorrijdt, kan er een onveilige situatie voorkomen. Dan is het soms veiliger om een kruising te hebben waar iedereen zelf oplet.” Maar over het algemeen doen verkeerslichten volgens Hornman hun werk.
“Mensen denken zelf ook wel eens om de verkeerssnelheid minderen, maar hierdoor wordt de verkeerslast nog groter. De prestatie die de weg dan kan leveren wordt hierdoor juist kleiner. Dit is dus geen oplossing.” Een passende oplossing volgens Hornman zou zijn om de automobilisten en de fietsers uit elkaar te halen. Dit is voor fietsers een veiligere optie, maar hierdoor moeten zij wel kilometers omfietsen. “Dit is een lang en duur traject met gigantische ingrepen”, vertelt Hornman.