Extra ritten in spitsuren, minder buslijnen en grotere loopafstanden; wijziging dienstregeling bussen Eindhoven

Wie met de bus wil reizen in Eindhoven, moet voortaan gaan opletten óf hij wel rijdt. De dienstregeling van de bussen is namelijk per 22 oktober drastisch gewijzigd met gevolgen voor reizigers én de buschauffeurs zelf. 

De nieuwe dienstregeling heeft grote gevolgen, maar is tegelijkertijd niet te vermijden. “De voornaamste reden dat de dienstregeling nu gewijzigd wordt, is omdat er simpelweg te weinig chauffeurs zijn. De provincie Brabant heeft ons gevraagd met een regeling te komen die is afgestemd op de beschikbare hoeveelheid chauffeurs”, aldus Herman de Gooijer, persvoorlichter Hermes Zuidoost-Brabant. 

Groot personeelstekort

Herman de Gooijer geeft aan dat er door het hele land sprake is van onverwachte uitval van bussen, maar dat het in Brabant de laatste tijd nóg een stuk erger is. “In Brabant is het heel moeilijk om aan personeel te komen. Dat leidt tot veel uitval. We willen dat onze reizigers niet meer geconfronteerd worden met het niet-rijden van ritten omdat er geen personeel is. Daarom hebben we het nu zo ingedeeld dat we met het aantal buschauffeurs dat we beschikbaar hebben in ieder geval alles kunnen rijden”, aldus de persvoorlichter die aangeeft dat dát een nadrukkelijke wens is van de provincie. 

Dit resulteert in extra ritten gedurende spitsuren op een aantal drukke lijnen, maar zorgt tegelijkertijd voor de schrapping van bepaalde bussen.

Geschrapte lijnen 

Er is gezocht naar oplossingen en vanuit daar zijn er bepaalde dienstregelingen en buslijnen geschrapt. “We hebben gekeken naar hoe we de bereikbaarheid – soms met wat grotere loopafstanden – toch in stand kunnen houden. Hierbij keken we naar de stads- en streeklijnen. We hebben geprobeerd de bereikbaarheid zoveel mogelijk te borgen”, vertelt de Gooijer. Hij geeft aan dat er in sommige wijken dus geen bussen meer rijden of dat er sprake is van langere loopafstanden.

Het is dus erg belangrijk om tegenwoordig goed te kijken waar en wanneer je bus gaat in Eindhoven. 

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...