‘Fatburners kunnen je een oppeppend gevoel geven, maar het is geen wondermiddel’

Fatburners zijn populaire voedingssupplementen waarvan wordt beweerd dat het echt een hulpmiddel is om snel gewicht te verliezen. Het zou de stofwisseling verhogen, vetopname verminderen en eetlust onderdrukken. Maar de daadwerkelijke effectiviteit en veiligheid van deze supplementen zijn omstreden. De NVWA zegt dan ook: ‘’Het is hierdoor een soort grijs gebied.’’ Maar, wat is nou de echte waarheid over fat burners?

Wetenschappelijk onderzoek dat deze claims ondersteunt, is echter beperkt. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van de ingrediënten in fatburners. Hoewel sommige studies kleine voordelen laten zien, zijn de resultaten niet goed genoeg om ze als effectief te beschouwen.

Wondermiddel

Yolanthe Cabau heeft haar eigen fitnesslijn onder de naam ‘Cabau Lifestyle’. Een van haar producten is de ‘Cabau Fatburner’, speciaal gericht op vrouwen. Het product belooft vetverbranding te stimuleren. Veel gebruikers laten positieve reviews achter.

De fabrikant achter Cabau, SupSuppliers,  is een Nederlandse leverancier van voedingssupplementen. Denk aan productie en verpakking van onder andere  pre-workouts, eiwitshakes, creatine, weight-gainers én fat burners. Een werknemer van SupSuppliers legt uit wat een ‘fat burner’ inhoudt: ‘’Het groene thee-extract zorgt voor een goede stofwisseling en de cafeïne zorgt voor een oppeppend gevoel. Het zorgt ervoor dat je je mentaal toe zet tot sporten’’. Het is eigenlijk een soort placebo-effect wat verkocht wordt. ‘’Het is geen wondermiddel. Je moet een goede levensstijl onderhouden, 80% daarvan vindt plaats in de keuken’’.

Een gezonde en goede levensstijl begint bij jezelf. Voedingssuplementen kunnen een aanvulling zijn op je dieet, maar het zijn geen wondermiddelen. Het concept ‘vet verbranden’ door een poedertje of een capsule kan dus niet.

We hebben Cabau om informatie gevraagd rondom hun marketing over de ‘fat burner’. Team Cabau laat in een mail weten: ‘’Wij waarderen de gelegenheid om helderheid te verschaffen over onze positie en aanpak. Het is belangrijk om te vermelden dat wij niet kunnen ingaan op inhoudelijke vragen om te voldoen aan de regels van de Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit (NVWA)’’.

Misleidende marketing

Veel fatburner supplementen worden op de markt gebracht met claims en weinig wetenschappelijke onderbouwing of weinig tot geen disclaimers. Dat is in strijd met de Nederlandse regels betreft reclame en marketing. Voor voedingssupplementen geldt dat er geen misleidende informatie te zien mag zijn over de werkzaamheid of samenstelling van het product. Het is verboden om gezondheidsclaims te maken die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

De Reclame Code Commissie en de DDMA (de grootste branchevereniging voor o.a. influencers), hebben richtlijnen opgesteld voor aanprijzingen door influencers. “Inmiddels zijn wij ook bezig om het toezicht op reclame via sociale media in te richten’’, aldus Saïda Ahyad, woordvoerder van de NVWA. ‘’ Dit wordt ook gericht op toezicht op influencers. Dit gaat met name om niet toegestane claims die door hen worden gedaan. Dit is nog wel in ontwikkeling’’.

Fabrikanten moeten dus kunnen aantonen dat hun producten daadwerkelijk effectief zijn. Daarnaast voert de NVWA steekproeven uit en controleert op voedselveiligheid, verboden stoffen, en correcte etikettering. De NVWA zegt ook namen als ‘fat burner’ niet zomaar op verpakkingen van voedingssupplementen mogen worden gezet. Als je van bepaalde ingrediënten te veel gebruikt kom je meer terecht in de medicijnen hoek, als je te weinig gebruikt dan werkt het product eigenlijk niet.

Gezondheidsrisico’s

Naast de twijfelachtige werking, kunnen fatburners gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Veel fatburners bevatten stimulerende middelen zoals cafeïne en synephrine. Deze kunnen bijwerkingen veroorzaken zoals  verhoogde hartslag, hoge bloeddruk, angst en slapeloosheid. In uitzonderlijke gevallen kunnen de gezondheidsproblemen ernstig zijn, denk aan beroertes of hartaanvallen.

Het is voor de consument altijd belangrijk om kritisch te zijn en zich bewust te zijn van de invloed van influencers. Het is aan te raden om altijd je eigen onderzoek te doen en niet alleen te vertrouwen op de claims van influencers of bekende Nederlanders.

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...

Eindhoven lanceert ‘Stop Intimidatie’-app om straatintimidatie aan te pakken

Straatintimidatie is een probleem dat wereldwijd voorkomt en vooral...