VENLO – Veel inwoners geven aan dat zij de gemeentebrieven niet kunnen begrijpen, omdat ambtenaren vaak vaktaal gebruiken. De gemeente Venlo wil de communicatie verbeteren door gebruik te maken van heldere taal. “Het zal even duren voordat iedereen zich aan deze cultuuromslag heeft aangepast. Er is nog geen verschil zichtbaar,” vertelt Astrid Bons van Communicatie Heldere Taal bij de gemeente Venlo.
Een cultuuromslag voor de gemeente Venlo
“Er werken mensen die hier al meer dan tien of twintig jaar in dienst zijn,” vertelt Astrid Bons. Vooral medewerkers uit het sociaal domein komen naar haar toe voor een training in heldere taal. Steeds meer mensen nemen deel aan haar trainingen, vooral sinds de NOS een uitzending heeft gemaakt over heldere taal. “Het zal even duren voordat iedereen zich aan deze cultuuromslag heeft aangepast. Er is nog geen verschil zichtbaar. We sturen nu brieven naar een klein groepje inwoners; op deze manier verzamelen we informatie om gemeentebrieven te verbeteren,” legt Astrid Bons uit.
Interne bewustwording
In 2022 startte het project voor heldere taal binnen de gemeente, en dit loopt door tot 2026. “Het project bestaat vooral uit interne trainingen, zodat medewerkers leren duidelijk te schrijven zonder te veel vaktermen te gebruiken. Het gebruik van heldere taal speelt in meerdere gemeentes een rol,” zegt Astrid Bons. “De overheid begon hiermee in 2018 met het programma Direct Duidelijk. De focus ligt vooral op de communicatie, dus voor nu letten we op de brieven die inwoners ontvangen en de website van de gemeente.” Met de trainingen die Astrid Bons geeft, probeert ze intern ook bewustwording te ontwikkelen rondom de taal die gebruikt wordt.