Herinvoeren van 130 km/uur: ‘niet het juiste signaal’

De vier formerende partijen (PVV, VVD, NSC en BBB) onderzoeken momenteel de mogelijkheid om de maximumsnelheid op snelwegen overdag weer te verhogen naar 130 kilometer per uur. Dat melden bronnen aan het Algemeen Dagblad. Volgens Wim de Vries, Hoogleraar milieusysteemanalyse en stikstofexpert, geven we met de herinvoering niet het juiste signaal af.

Het formatiekwartet heeft ongeveer 2,5 week geleden officiële vragen gesteld aan de ministeries van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), om te onderzoeken wat de mogelijke consequenties zijn van het herinvoeren van een hogere maximumsnelheid op snelwegen en of dit haalbaar is. “Ik zie eigenlijk alleen maar negatieve gevolgen. We zouden met z’n allen naar 0 emissie moeten gaan van broeikasgassen. Dan gaan we nu zeggen dat we harder mogen gaan rijden, waardoor het vermeerdert. Dan is dat psychologisch het verkeerde signaal. We geven zo geen goed voorbeeld, ”aldus de Vries.

Stikstofdepositie

Vier jaar geleden, in maart 2022, veranderde kabinet-Rutte III de maximale snelheid tussen 6.00 uur en 19.00 uur van 130 naar 100 kilometer per uur. Het aanpassen van de maximumsnelheid hoorde bij een pakket van noodmaatregelen om de stikstofuitstoot te verminderen. Volgens Rutte hielp de maatregel ook bij het stimuleren van de woningbouw en infrastructurele projecten. De snelheidsverlaging moest ervoor zorgen dat er minder stikstof werd uitgestoten, waardoor de overheid toestemming kon geven voor de bouw van woningen en wegen.

Oud-minister Johan Remkes onderzocht in 2019 de stikstofproblematiek. Een van zijn aanbevelingen was om de maximumsnelheid op rijkswegen en provinciale wegen die in de buurt lagen van kwetsbare natuurgebieden te verlagen. “Er werd geschat dat de snelheidsverlaging op de stikstofuitstoot maar 0,2 procent depositie scheelt op de natuur. De bijdrage van stikstof mag daar dan niet zoveel zijn. Maar de broeikasgasemissies gaan natuurlijk ook omhoog”, aldus de Vries.

Verkeersveiligheid

Het enige voordeel dat de Vries ziet in het verhogen van de maximale snelheid is dat je sneller op je bestemming bent. Mits we zo niet meer files gaan creëren.  Daarnaast zal het aanpassen van de maximale snelheid volgens de Vries niet bijdragen aan een betere verkeersveiligheid.


Geen duidelijkheid

Het lijkt erop dat er momenteel geen duidelijkheid is over het aanpassen van de maximumsnelheid vanwege stikstofkwesties. Stikstofminister Christianne van der Wal heeft aangegeven dat het financieel niet haalbaar is om de snelheid te verhogen vanwege de huidige stikstofproblematiek. De Boeren Burgers Beweging gelooft dat 130 kilometer per uur rijden niet schadelijk hoeft te zijn voor landbouw en industrie. Maar dat het verhogen van de snelheid moeilijk gaat door de huidige stikstofnormen. Als de formerende partijen nieuwe regels voor stikstof opstellen, denkt de partij van Caroline van der Plas dat er meer mogelijkheden zullen zijn. De VVD heeft gezegd dat ze terug willen naar een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur zodra dat mogelijk is.

Uitgelichte foto: ANP/ Lex van Lieshout

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...