Docenten maken vaak hun eigen leermateriaal vanwege slechte alternatieven. 

Publicatiedatum:

Volgens een zelfstandig onderzoek van LessonUp maakt van de 4000 bevraagde 60% van de leraren in het voortgezet onderwijs hun lesmateriaal zelf. Martijn Meeter zegt dat daar meerdere redenen voor zijn: ’Slecht lesmateriaal van externe bedrijven of lesmateriaal moeten maken voor een vak waar geen materiaal van beschikbaar is

MIDDELBURG – Kluisjes voor smartphones op het Calvijn College, waar een strikt telefoonbeleid geldt. Onderwijsminister Dennis Wiersma wil een smartphoneverbod op scholen heroverwegen. ANP JONAS ROOSENS

Methodemakers en distributeurs

De meeste docenten geven volgens het lerarenplatform, LessonUp als reden dat het lesmateriaal van het onderwijs niet altijd past bij de behoeftes van de leerlingen. Volgens Floor de Boys, woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond, AOb. Zijn er nog meer oorzaken waarom docenten niet blij zijn met het materiaal dat beschikbaar is. “Methodemakers en distributeurs maken voor elk jaar 50 weken lesmateriaal, terwijl kinderen 40 weken op school zitten. Papier levert veel geld op, inhoud niet.’’. Hoogleraar Meeter is het hier mee eens: “In veel vakken is er een monopolist, die voor veel scholen boeken levert. Uitgevers maken bijvoorbeeld schriftjes die je na één jaar moet weggooien. Terwijl je ook een schriftje kan maken dat je voor alle leerjaren kan gebruiken.’’ 

Eigen verantwoordelijkheid

Docenten doen dit omdat ze geen keus hebben. Woordvoerder van de CNV, Christelijk Nationaal Vakbond, Manon van Essen vertelt dat er voor bepaalde thema’s die behandeld worden er soms helemaal geen materiaal is. ‘’Dan worden docenten eigenlijk geforceerd om zelf hun lesmateriaal te maken. Dit kan het minder leuk maken om les te geven.’’ Wel wordt er van docenten verwacht dat ze hun eigen lesmateriaal kunnen maken. Zij kunnen dit ook delen met hun collega’s als ze dat willen, maar dat gebeurt niet zo snel. Meeter: “In Nederland heerst de cultuur dat de docenten compleet verantwoordelijk zijn voor hun klassen. En dus ook voor hun eigen lesmateriaal.” 

Digitale lesmethodes

Ondanks de verschillende nadelen, zijn er vooruitgangen te zien in het lesmateriaal dat door externe bedrijven wordt aangeleverd. Meeter:“Als we kijken naar een aantal jaar geleden waren de digitale methodes die aangeboden werden ondermaats. Steeds meer bedrijven worden creatiever en maken alle informatie korter en bondiger.’’Meeter zegt wel dat dit weer bijdraagt aan een ander probleem waar we mee te maken hebben. “Door de korte en bondige teksten leren leerlingen minder goed hoe ze lange teksten moeten lezen, dit draagt bij aan het leesprobleem in het onderwijs van tegenwoordig”, aldus Meeter. 
 

Van Essen vertelt nadrukkelijk dat docenten absoluut in staat moeten zijn om hun eigen materiaal te kunnen maken. “Zij weten precies wat hun klas nodig heeft en waar ze creatief kunnen zijn. Om de les nog leuker en leerzamer te maken. Lesgeven is écht een vak, en dus niet alleen het verspreiden van informatie.’’

Foto: ANP/Iris van den Broek

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Rattenplaag en onrust: buurtbewoner laat spoor van chaos achter 

In een normaal gesproken rustige buurt in de gemeente...

Nederlandse schrijvers en journalisten pleiten in petitie voor een staakt het vuren in Gaza

Het geweld in de Gazastrook blijft doorgaan en veel...

Ondanks gewonnen rechtszaak gaat Efteling nog niet uitbreiden

De Efteling heeft de rechtszaak over het bezoekersaantal, dat...