Willy wordt Wonka: ‘Het is tijd voor heroriëntatie in Hollywood’ 

ANP/Caroline Brehman

De laatste jaren heeft de filmindustrie een flinke toename gezien van de zogenaamde prequels, sequels en spin-offs. Bioscoopzalen worden gevuld met mensen die komen kijken naar eindeloze vervolgen en zijverhalen van bestaande films. Nu als nieuwste release: ‘Wonka’, die het achtergrondverhaal van het iconische personage ‘Willy Wonka’ laat zien. Wederom een filmklassieker waar nieuw leven wordt ingeblazen. Is dit een teken dat Hollywood haar creativiteit aan het verliezen is? 

Achtergrondfilms, vervolgfilms en spinn-offs, het zijn in principe geen nieuwe trends binnen de filmindustrie, zo laat filmexpert Constant Hoogenbosch weten. De vervolgefilm neemt hij als voorbeeld, deze is er al sinds de begindagen van de filmindustrie. Hij noemt voorbeelden van vervolgen van klassiekers zoals: Dracula, Star-Wars en zelfs de Pink Panther films. De ‘sequel’ film is niets nieuws. 

Daarentegen zijn de ‘prequel’ en ‘reboot’ wel recente ontwikkelingen, zo vertelt Hoogenbosch: ”De achtergrondfilm past in de moderne tijd waarin we alles uitgelegd willen hebben en we willen weten hoe het zo kon gebeuren.” Toch werkt dit volgens de filmexpert af en toe averechts: ”Kijk naar ‘Prometheus’ en ‘Alien Covenant’, twee achtergrondverhalen van de klassieker ‘Alien’ uit 1979. Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat juist het mysterie rondom het monster deel uitmaakt van de status van het monster, ga je alles uitleggen dat ondermijn je dat mysterie.” 

”Er is zeker nog wel creativiteit maar die mensen komen niet meer aan bod.” 

 Constant Hoogenbosch vertelt dat het recyclen van ideeën binnen Hollywood aan de lopende band gebeurt. Volgens de filmexpert stoten ze hier vroeg of laat haar neus aan. ”Hollywood raakt niet zozeer haar creativiteit kwijt, maar zet te veel in op formules die gaandeweg steeds meer kracht hebben verloren en het grote publiek accepteert dat op een gegeven moment niet meer, dit zag je ook eind jaren 60 gebeuren” 

De creativiteit is niet verloren meldt hij, deze mensen komen alleen amper aan bod. Zo neemt hij als voorbeeld de filmmaker Chloé Zhao, bekroont met twee Oscars. De getalenteerde regisseuse wordt vervolgens ‘voor het karretje gespannen’ door de ‘Marvel franchise’. Dit resulteerde in een flop in de box office. Volgens Constant kwam dit niet door Chloé, maar door de arrogantie van Marvel. Zij proberen vast te houden aan de ooit zo succesvolle formule, terwijl de creativiteit van Chloé Zhao hierdoor wordt ondermijnt: ‘Iedere vorm van eigen inbreng wordt in het kader van de formule ontnomen.” 

Ook vertelt Hoogenboch dat er wat het publiek betreft nog altijd animo is voor originele ideeën. Hij neemt als voorbeeld de recordbrekers van het afgelopen jaar; Oppenheimer en Barbie. Ze haalden samen in totaal zo’n 2 miljard euro op, dit op de wereldwijde box office. Het succes van deze films laat zien dat er nog altijd vraag is naar goede en originele films. Hij merkt dat mensen klaar zijn met het fenomeen: ‘Superhero fatigue’. ”We worden veel te veel en overal bestookt met het ene na het andere superhelden verhaal en zelfs als ze goed zijn worden ze onderuitgehaald. Puur omdat het publiek ze zo vaak heeft gezien. Het is tijd voor heroriëntatie in Hollywood.’

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Waarom koren niet alleen voor de kerk of ouderen hoeven zijn

Elke 2e zondag van de maand december is het...

Avantage Supermarkt opent deuren in Tilburg: Lange rijen bij feestelijke opening

De supermarktketen Avantage heeft vanochtend om 10:00 uur haar...

41% van de onbedoeld zwangere vrouwen geen anticonceptie gebruikt

“Wij zien inderdaad dat een groot aantal vrouwen geen...

Daling aantal mbo-studenten: De Rooi Pannen meldt een stijging 

Het aantal mbo-studenten in Nederland is afgelopen jaar verder...