Campagne Offline Influencers richt zich op steun voor jongeren met nare jeugdervaringen 

Publicatiedatum:

BRON: ANP/ ROBIN UTRECHT

Uit recent onderzoek onder 1600 Nederlanders blijkt dat bijna de helft van alle jongeren met nare jeugdervaringen hier niet over durft te praten. Deze ervaringen variëren van het verlies van een ouder, pesten, vechtscheidingen en emotionele verwaarlozing tot armoede en verslaving in het gezin. Gezonde Generatie, een samenwerkingsverband van gezondheidsfondsen, baseert deze bevindingen op het onderzoek en start nu de campagne “Offline Influencers” om bewustwording te creëren rondom de impact van oprechte aandacht. 

Blijf jezelf 
“Kinderen die een stapeling van ingrijpende ervaringen meemaken, hebben op latere leeftijd een verhoogd risico op psychische stoornissen zoals depressies, angststoornissen en verslaving, maar ook kanker, diabetes of obesitas”, waarschuwt Gezonde Generatie. Mariëlle Dekker, directeur van de Augeo Foundation, voegt hieraan toe: “Oprechte aandacht kan jongeren beschermen tegen negatieve gevolgen van schadelijke stress.” Het is volgens haar belangrijk om jezelf te blijven en een kind aandacht of steun te geven op een manier die bij jou past. Dit kan namelijk een groot verschil maken, vooral als je een luisterend oor bent of een compliment geeft.  

Offline Influencers 
Om bewustzijn te creëren starten de 22 aangesloten fondsen de campagne ‘Offline Influencers’. Deze landelijke campagne wil volwassenen wijzen op de rol die zij kunnen spelen in het leven van een kind of jongere, met name voor diegenen die ingrijpende jeugdervaringen meemaken. Met de campagne die op de televisie, in bioscopen en op sociale media wordt uitgezonden, hoopt de Gezonde Generatie meer mensen te bereiken. Influencers, waaronder Demi de Boer, zullen de campagne ondersteunen en delen wie hun offline influencer was. Hoewel jongeren niet de directe doelgroep zijn, benadrukt de campagne het belang van het creëren van een ondersteunende omgeving voor deze groep. Eerder lanceerde Gezonde Generatie de campagne ‘Je Monster De Baas’, gericht op jongeren, om hen te helpen een groter sociaal netwerk op te bouwen en positieve ervaringen op te doen die bijdragen aan het verminderen van chronische stress. 

+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Hockeyclub Oranje-Rood tevreden met inbreng wedstrijdbegeleider na incidenten met scheidsrechters

Het inbrengen van een wedstrijdbegeleider is een goed plan...

Muziekfestivals zijn voor bedrijven een groot marketing evenement

Bedrijven en merken gebruiken festivals om hun producten te...

Politie heeft steeds meer last van agressieve jongeren

De politie meldt dat zij dit jaar in het...

Jongeren ervaren studiekeuzestress na de middelbare school

Over een maand is het weer zover, de jaarlijkse...