Discussie over tramverbinding: “We moeten voorkomen dat de volgende generatie in de problemen komt”

EINDHOVEN – In Eindhoven is er volop discussie over de mogelijke aanleg van een nieuwe tramverbinding. Met het oog op de toekomst en de toenemende drukte in het huidige openbaar vervoer, zijn verschillende partijen van mening dat de tramverbinding hier de juiste oplossing voor biedt. Echter is niet elke partij enthousiast over dit plan. 

De stad Eindhoven is de laatste jaren hard aan het groeien. Het aantal van ongeveer 250.000 inwoners blijft toenemen door de bouw van 11.000 nieuwbouwwoningen, de extra ruimte voor asielzoekers en de instroom aan werknemers bij grote bedrijven zoals ASML. Het openbaar vervoer wordt mede door deze oorzaken ook steeds drukker, waardoor de gemeente Eindhoven genoodzaakt is om een tramverbinding te overwegen om al deze mensen efficiënter aan het openbaar vervoer te kunnen laten deelnemen. Een nog grotere inzet van bussen, zodat dit probleem wordt opgelost, lijkt niet meer genoeg voor in de toekomst meldt Prorail. 

Met de aanleg van een tramverbinding wordt deze druk op de bussen sterk verlaagd. De kans op ongelukken in het verkeer neemt af en er kunnen nog meer mensen tegelijk worden vervoerd. Daarnaast is het ook milieuvriendelijker. Aan de andere kant kost de aanleg een hoop geld en wordt er aanzienlijk wat ruimte in beslag genomen. Vandaar dat dit oproept tot discussie binnen de gemeente. 

Zo zegt gemeenteraadslid Rutger Rauws het volgende: “Voor GroenLinks is het niet de vraag of er een tram komt, maar wanneer. We moeten voorkomen dat de volgende generatie in de problemen komt”. Hij doelt hier voornamelijk op de grote toenemende drukte in het openbaar vervoer. De partijen PvdA, D66 en CDA staan welwillend tegenover de uitbreiding van het openbaar vervoer in Eindhoven door middel van een tramverbinding. VVD-fractievoorzitter Lex Janssen snapt deze gedachtegang, maar heeft ook zijn twijfels: “Het is misschien een utopie, maar als we het nu niet laten inpassen, weten we zeker dat het de komende vijftig jaar niet gebeurt. Het moet alleen wel betaalbaar zijn”. Monique Esselbrugge, wethouder mobiliteit, uit ook enige twijfels bij de plannen: “we hebben de opdracht gekregen om een toekomst vast ontwerp te maken. Het is de vraag of de tram nou zo innovatief is

Vanuit Den Haag is er onlangs een grote pot geld vrijgemaakt voor een nieuw busstation en een vrije busbaan naar Veldhoven. Hier is circa 1 miljard euro voor in het vooruitzicht gesteld. Dit project heeft op dit moment de grootste prioriteit, maar in de plannen is er rekening gehouden met het maken van ruimte voor de eventuele treinverbinding. Of de tramverbinding er in de nabije toekomst ook daadwerkelijk komt, zal nog moeten blijken. 

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...