Loden Leeuw – prijs voor meest irritante reclame – stopt

Publicatiedatum:

Foto: Lex van Lieshout / ANP Kippa

De Loden Leeuw wordt niet meer uitgereikt. De prijs voor de meest vervelende tv-commercial werd jaarlijks uitgereikt door Radar. Ook de irritantste BN’er en influencer worden niet meer bekroond.

Na 21 jaar stopt de tegenhanger van de Gouden Loeki. Elise van Bork, eindredacteur van Radar, verklaart de beslissing: “Wij merkten dat de animo voor de Loden Leeuw de laatste paar jaar afnam. Er werd simpelweg minder gestemd.”

De precieze reden daarvoor weet Van Bork niet, maar de kans is groot dat dit te maken heeft met het digitale tijdperk. “Waar voorheen iedereen tegelijkertijd tv keek is dat nu versplinterd. Tien jaar geleden kon iedereen zich massaal ergeren aan een specifieke reclame of BN’er. Die ergernis rondom commercials is nu veranderd.” Via social media krijgen kijkers reclames te zien die gericht zijn op hun algoritme, waardoor iedereen iets anders te zien krijgt. Daarnaast is een advertentie vaak eerder over te slaan, bijvoorbeeld op NLZIET of YouTube.

Naast de irritantste reclamespot, krijgen ook de meest vervelende BN’er en influencer geen prijs meer. Daarvoor gelden dezelfde redenen. “Het medialandschap is erg versplinterd en iedereen leeft in zijn eigen social mediabubbel”, aldus Van Bork.

De Loden Radioleeuw, voor de meest vervelende radioreclame, is al eerder gestopt. Voorheen stond de prijs bekend onder de naam ‘Houten Reclameblok’ en werd uitgereikt tijdens de Coen en Sander Show op 3FM. Nadat deze show stopte, nam Radio Radar de prijs in 2017 over en riep de Loden Radioleeuw in het leven. In 2019 werd deze voor het laatst uitgereikt.

Reclamewereld

Deborah Bosboom, creative director in de reclame-industrie, merkt ook dat de interesse in de Loden Leeuw afgenomen is: “Misschien hebben mensen geen behoefte meer aan negativiteit rondom reclames.”

Desalniettemin kijkt Bosboom niet ontevreden terug op de prijs van Radar: “Een negatieve reclame kreeg op die manier extra aandacht, wat voor reclamebureaus toch vaak positief uitpakt.” Er barstte volgens Bosboom geen onderlinge harde strijd los tussen bureaus om de meest vervelende reclameprijs in de wacht te slepen.

Er is nog niemand in het gapende gat gesprongen om de Loden Leeuw nieuw leven in te blazen. Een andere organisatie die een prijs gaat uitreiken voor reclames met de hoogste irritatiefactor heeft zich nog niet kenbaar gemaakt.

+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Hockeyclub Oranje-Rood tevreden met inbreng wedstrijdbegeleider na incidenten met scheidsrechters

Het inbrengen van een wedstrijdbegeleider is een goed plan...

Muziekfestivals zijn voor bedrijven een groot marketing evenement

Bedrijven en merken gebruiken festivals om hun producten te...

Politie heeft steeds meer last van agressieve jongeren

De politie meldt dat zij dit jaar in het...

Jongeren ervaren studiekeuzestress na de middelbare school

Over een maand is het weer zover, de jaarlijkse...