‘Wij zijn Team Albert Heijn’: “Ik kan er zelf voor kiezen om mijn naam te geven” 

Vijf maanden geleden besloot Albert Heijn om naamkaartjes met voornamen van medewerkers te vervangen door een algemene versie met “Wij zijn Team Albert Heijn.” Dit nieuwe beleid zou agressief gedrag van klanten tegenover werknemers moeten verminderen. Maar werkt het ook echt? Albert Heijn Nederland wilde hier geen antwoord op geven, maar Albert Heijn-medewerkers Maud van der Elsen (20) en Mila Barollo (22) uit Weert delen hun ervaringen en inzichten over deze verandering. “Ik denk wel dat dit nieuwe naamplaatje soms voorkomende problemen vermindert,” vertelt Mila.

Vanaf 17 juni dit jaar heeft Albert Heijn besloten om te stoppen met de naamkaartjes. In plaats daarvan hebben medewerkers van Albert Heijn de keuze om een naamkaartje met “Wij zijn Team Albert Heijn” te dragen. Dit is ingevoerd om de agressie van klant naar werknemer te verminderen. Denk hierbij aan het worden uitgescholden, bespuugd of geslagen. Albert Heijn wilde door het afschaffen van het naamkaartje de veiligheid van de werknemers verbeteren.

Heb je je eigen naam als naamplaatje gehouden, of heb je nu “Wij zijn Team Albert Heijn”?

Maud: “Ik heb ‘Wij zijn Team Albert Heijn’ op mijn naamkaartje staan. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik werk in dezelfde stad als waar ik uitga. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat mensen me daar herkennen en me aanspreken met mijn voornaam, terwijl ik hen helemaal niet ken. Ook heb ik vaker volgverzoeken op Instagram gekregen van mensen die me daar opzoeken met mijn naam. Ook tijdens werk, wanneer het niet loopt zoals het zou moeten tussen klant en werknemer, kijken klanten naar je naam. Nu moeten ze door het plaatje “Wij zijn Team Albert Heijn” hiernaar vragen, en kan ik zelf kiezen of ik mijn naam geef.”

Mila: “Ik heb nog steeds mijn eigen naam als naamplaatje. Ik heb dit al vijf jaar en ben eraan gewend, dus ik heb niet zo’n behoefte om dat te veranderen. Soms noemen klanten me bij mijn naam, maar ik heb daar op zich geen probleem mee. Ik heb wel eens een vervelende klant gehad die me telkens bij mijn naam noemde, maar uiteindelijk heb ik hem verteld dat ik dat niet prettig vond, en toen is hij daarmee gestopt. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat mensen mij gingen opzoeken op sociale media en me dan willen volgen. Dat vind ik ook nooit zo prettig. Maar ik heb nog nooit echt agressie meegemaakt in verband met het naamplaatje.”

Merk je ook een verschil nu je niet meer je eigen naam op het naamkaartje hoeft te hebben?

Maud: “Ja en nee. Mensen blijven je naam vragen omdat het er niet meer op staat, maar ik kan er nu wel zelf voor kiezen om deze te geven. Ik ben persoonlijk wel blij dat we deze keuze nu hebben, vooral omdat ik in mijn vrije tijd nog wel eens word aangesproken met “Maud is het hé, kan jij niet even korting geven?”

Mila: “Ik merk zelf niet zo heel veel verschil, omdat mijn eigen naam er natuurlijk nog op staat, maar soms merk ik wel dat klanten opmerken dat ik mijn eigen naam nog op mijn plaatje heb staan, omdat ze in het nieuws hebben gehoord over dit onderwerp. Ik denk wel dat dit nieuwe naamplaatje soms voorkomende problemen vermindert. In mijn ogen zijn de werknemers nu meer gelijk aan de klanten, omdat ze beiden ‘anoniem’ zijn. En ik denk dat medewerkers zich hierdoor ook veiliger voelen, mocht er zich een incident voordoen.”

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Avantage Supermarkt opent deuren in Tilburg: Lange rijen bij feestelijke opening

De supermarktketen Avantage heeft vanochtend om 10:00 uur haar...

Atelierwoningen in Stokhasselt roepen verschillende reacties op

Sinds juni wordt ‘Square1’, de atelierwoningen in de wijk...

41% van de onbedoeld zwangere vrouwen geen anticonceptie gebruikt

“Wij zien inderdaad dat een groot aantal vrouwen geen...

Daling aantal mbo-studenten: De Rooi Pannen meldt een stijging 

Het aantal mbo-studenten in Nederland is afgelopen jaar verder...