Concertfilms zijn mega populair: ”Door de inflatie kan niet iedereen concertkaartjes betalen”

Bron: ANP/Remko de Waal

Taylor Swift veroverde vorige maand de bioscoopzalen met haar Eras Tour en sinds vorige week vrijdag is ook de film van Beyonce op het witte doek te bewonderen. En het zijn niet de enige artiesten die een film uitbrengen. Maar waarom zijn concertfilms de laatste tijd zo populair? 

Muziekjournalist Pay Kolmüs heeft hier wel een antwoord op. ”Door de inflatie en de huidige economie waarin alles duurder wordt, is het soms niet haalbaar voor iedereen om kaartjes voor een concert te betalen. Een kaartje voor de film is daarentegen een stuk realistischer voor mensen hun budget. Ook zijn concerten van grote artiesten snel uitverkocht en de artiesten kunnen op deze manier toch hun fans enigszins een vergelijkbare ervaring geven.” 


Of de concertfilm ook een goed alternatief voor een concert is, is de vraag. ”De beleving in een concertzaal of poppodium met gelijke fans is heel anders dan een film kijken, waarbij je meestal gewoon stil zit. Je krijgt niet de hele energie en live actie en interactie mee van de artiest en de band.” Wel denkt Kolmüs dat een concertfilm van toegevoegde waarde voor een fanbase kan zijn. ”Vaak hebben concertfilms ook een stuk ‘behind the scene footage’ waardoor de fans ook een klein beetje achter de schermen van zo’n productie en de aanloop hiervan kunnen meekijken.” 

Opbrengsten 

Dat het genre populair is, is ook te zien aan de opbrengsten. Beyonce verdiende al 20 miljoen in het eerste weekend en volgens filmwebsite deadline bracht de film van Taylor Swift al ruim 250 miljoen dollar op. Dit is overigens nog geen record. Michael Jackson staat nog steeds boven aan met een opbrengst van 261 miljoen dollar voor this is it.  

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...