Wie na wil denken over zijn emoties, is bij Cho’s Knock Knock 4 aan het juiste adres 

Cho (30) kondigde onlangs op zijn Instagram aan dat hij op de eerste dag van zijn concert zijn langverwachte album Knock Knock 4, een toevoeging van de Knock Knock-serie, zal droppen. Zijn bewonderaars hebben zeven jaar moeten wachten op de opvolger. Wordt het lange wachten op het nieuwe project beloond? 

Cho wordt in de Nederlandse hiphopwereld aanschouwd als een van de belangrijkste artiesten. De Amsterdamse rapper staat niet alleen bekend om zijn veelzijdigheid qua muziek (de ene keer werkt hij samen met Yade Lauren, de andere keer brengt hij een hiphop-nummer met de beruchte rapper Joey AK uit), maar ook om zijn plotselinge verdwijningen en muzikale stiltes.  

Cho-fans weten daarom onderhand dat er een lange tijd tussen twee albums zit Dit is ook het geval bij zijn onlangs gepubliceerde album Knock Knock 4, opvolger van Knock 1,2 en 3. Het voorlaatste project liet hij los in 2016 en het vierde deel zeven jaar later. Op al die projecten werkte hij samen met Nederlandse of Belgische artiest en met producer en rechterhand Spanker. 

Maar als je wacht, krijg je meestal ook wat. Dat is een belofte die Cho altijd nakomt. Op bijvoorbeeld het album Chosen betoogt hij waarom hij tot de top van de Nederlandse rap behoort. Op Since ‘93 bewijst hij waarom hij voor altijd relevant zal blijven in de hiphopscene. Horen wij die rapper ook terug op KK4?

Zondes belijden 

Het album begint net zoals al de andere Knock Knock-projecten met een intro.  De openingstrack begint met de typische akkoorden die je vooral hoort in de zwarte, Amerikaanse gospelnummers. Het nummer neemt je daardoor mee naar de kerk, waarin hij zijn zondes op biecht en de Heer bedankt: “Weet wat God je geeft en je ook kan ontnemen.” Hij reflecteert daarnaast op zijn gevoelens, maar geeft tegelijkertijd ook weer wat er in zijn hoofd omgaat. “Deze dagen voel ik me vrijer als een vogel. Still going strong.” Uit het niets verandert het langzame tempo naar een upbeat-nummer.  Die switch is een verassing, maar is aangenaam voor het oor. 

Bewogenheid op nummers 

Op de voorgaande projecten van de Amsterdamse rapper schroomt hij er niet voor om open te zijn over zijn emoties  Why Me?, het tiende nummer van het project Chosen, is een perfect voorbeeld daarvan: “Introvert, maar op die pokoes (een ander woord voor nummer) stelt een jongen zich bloot. Fuck die ‘rona (het coronavirus) man. Het zorgt voor m’n omoe (oom)z’n dood. Voel me gekozen, vraag Gado (God) waarom.” 

Dit hoor je ook terug op Real N*** Message, die je kan horen op zijn nieuwe album. Het nummer weerspiegelt de ups en downs in zijn leven en gaat onder andere over de afgesloten hoofdstukken in zijn leven: “Wayback met mijn ex. Eindstand bleek ik nog verliefd te zijn.” 

Op een gegeven moment voelt Knock Knock 4 daardoor aan als een dagboek. Daar komt op de track BMS verandering in: hij biedt eindelijk een tegengeluid. Het is een track met zwoele beats, die je heupen laten bewegen. En lijkt op het nummer Popalik, dat op zijn debuutalbum Knock Knock 3 staat. Eindelijk is er een dansbaar nummer en krijg je daardoor een pauze van zijn emotionele teksten. 

Het wordt door het album heen heel duidelijk dat zijn teksten een weerspiegeling zijn van zijn emoties, gevallen tranen, teleurstellingen en verloren dromen. De genoemde punten hoor je duidelijk terug op de skit (een soort van ‘stilstand’ dat wordt gezien als een thematische pauze en vaak wordt gebruikt in muziekprojecten, red.) Barbershop. Een barbershop is voor veel mannen een plek waar ze hun haren knippen, maar ook een ontmoetingsplek, waar veel verhalen samen komen. Of te wel, een plek waar je kan praten over je emoties. Dat is een geluid dat doorsijpelt in veel van zijn nummers op het album.  

Je hoort daarnaast ook dat typische Cho- geluid en klassiekers. Denk aan beats die je heen en weer laten knikken en teksten die je weg laten zwijmelen of laten nadenken. Het nummer Intern is daar een perfect voorbeeld van. Er is op zijn project ook ruimte om zijn muziek teren. Zo is Ze Blijven Vragen een ode aan het nummer Ze Is Alleen (Chavelly) (2013).  

Cadeau  

 KKK4 Freestyle, de afsluiter van het project, is de laatste gift van Cho. En hoe! Op het nummer klinkt hij als de Cho die fans gewend zijn en rapt hij mooie woorden en teksten die je laten nadenken. Een betere afsluiter kan niet.  

 
Cho-fans hebben zeven jaar moeten wachten op deel vier van de Knock Knock-serie. Het toont aan dat (lang) wachten toch wel loont. Het project is de perfecte muziek-comeback. Cho is nu terug en misschien zelfs beter dan ooit. 

Beluister het album hieronder:

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...