Meer campagnes tegen seksueel ongewenst gedrag op werkvloer

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gaat dit jaar van start met meerdere campagnes tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Naast het huidige initiatief wil de overheid meer bewustwording creëren bij Nederlandse bedrijven. ,,De hoop is dat het steeds verder uitbreid. Ook bij bedrijven die nu nog denken dat het onzin is.”

De overheid is afgelopen dinsdag begonnen met de campagne ‘Met elkaar trekken we de grens’. Woordvoerder Tomas Riemens, van Ministerie van SZW, vertelt dat er andere publiekscampagnes over grensoverschrijdend gedrag zullen volgen. ,,Deze campagnes hebben uiteindelijk allemaal hetzelfde doel. Namelijk het thema bespreekbaar maken en bewustwording creëren. Uiteindelijk moet dit ertoe leiden dat we als maatschappij er anders mee omgaan en dat het daardoor vermindert.”

Het initiatief is gestart naar aanleiding van de cijfers van de jaarlijkse publieksmonitor van Ipsos. De campagne moet ervoor zorgen dat seksueel overschrijdend gedrag bespreekbaar wordt op de werkvloer. Via een website van de campagne staat er informatie en benodigdheden om het onderwerp van grensoverschrijdend gedrag aan te pakken.   

Grenzen stellen

De campagne richt zich op het helpen van mensen om hun grenzen aan te geven richting collega’s. En om in actie te komen als er sprake is van seksueel overschrijvend gedrag. ,,Uiteindelijk willen we dat organisaties seksueel overschrijdend gedrag vastleggen in gedragscodes en zorgen dat ze een goede klachtenregeling hebben. Dus als er klachten en meldingen zijn, dat die serieus worden opgepakt en goed worden afgehandeld”, aldus Riemens. Bedrijven, zoals Dura Vermeer, zijn aangesloten bij het initiatief. ,,De hoop is dat het steeds verder uitbreid. Ook bij bedrijven die nu nog denken dat het onzin is.”

Het initiatief is vooral online gericht. Zo staat er op de website handvatten voor leidinggevenden en is er een koerskaart. Dat is een hulpmiddel waar werknemers gebruiken van kunnen maken om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Daarnaast is de campagne via alle landelijke en regionale radiozenders te horen. De campagne duurt tot 7 april.

Uitgelichte foto: ANP XTRA/Koen van Weel

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...

Eindhoven lanceert ‘Stop Intimidatie’-app om straatintimidatie aan te pakken

Straatintimidatie is een probleem dat wereldwijd voorkomt en vooral...