Hoofdredacteur Brabants Dagblad: ‘Ik vrees met grote vreze voor doorvoering btw-verhoging nieuwsmedia’

De btw op gedrukte en digitale media gaat, als het aan het nieuwe kabinet ligt, van 9 naar 21 procent. Met een grote advertentie roepen de hoofdredacties van bijna dertig kranten en nieuwsmedia dinsdagmorgen op tot het behoud van onafhankelijke journalistiek. “De nieuwskloof wordt alleen maar groter”, zegt ad interim hoofdredacteur Peter Jansen van Brabants Dagblad.

De maatregel moet geschrapt worden, vinden de hoofdredacteuren. De btw-verhoging gaat grote gevolgen hebben voor lezers. Zo staat in de advertentie dat ‘mensen met een kleine beurs worden afgesneden van verdiepende journalistiek, met een groeiende nieuwskloof tot gevolg.’

Jansen deelt deze zorgen ook namens zijn krant: “Er was al sprake van ontlezing en nieuwsmijders. Dit zorgt er alleen maar voor dat meer mensen op onbetrouwbare bronnen zijn aangewezen, zoals bepaalde influencers.”

Minima tegemoetkomen

Brabants Dagblad kijkt op dit moment zelf hoe zij haar krant toegankelijk kan maken voor mensen met het laagste inkomen, de minima. De Gelderlander heeft vorig jaar haar krant gratis gemaakt voor mensen die in armoede leven. Uit onderzoek van De Gelderlander blijkt dat de minima baat hebben bij een gratis abonnement. De nieuwskloof werd kleiner.

Volgens Jansen rijmt dit initiatief niet met de maatregel van de btw-verhoging. “Er is in dit stadium nog niet heel veel te vertellen”, concludeert hij. “Er moet eerst nog een kabinet gevormd worden, maar ik vrees met grote vreze dat deze maatregel door wordt gevoerd.”

Vanuit de formerende partijen is nog geen reactie gekomen op de advertentie. De keuze voor een advertentie is volgens Jansen logisch: “We wilden als hoofdredacteuren gezamenlijk één signaal geven. Dan heeft zo’n advertentie in dezelfde opmaak meer impact.”

Wil je meer artikelen van de Nieuwsmakers lezen? Klik hier om al de artikelen terug te lezen en volg ons ook op Instagram!

Foto: ANP / Iris van den Broek

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...

Eindhoven lanceert ‘Stop Intimidatie’-app om straatintimidatie aan te pakken

Straatintimidatie is een probleem dat wereldwijd voorkomt en vooral...