Politicologen als rots in de verkiezingsbranding

Publicatiedatum:

Tilburg- Partijprogramma’s, debatten en standpunten, je kon er de afgelopen maanden niet omheen. Een berg aan informatie die het voor veel kiezers moeilijk maakte om te bepalen op wie ze moesten stemmen. Hoe vind je een weg in die politieke storm van de verkiezingstijd? Volgens Rens van Bijsterveld, masterstudent politicologie, ligt juist daar de rol van politicologen. ,,Zij kunnen de missende handvaten bieden om tot een juiste stemkeuze te komen.”

Zowel vrienden als familie klopten bij hem aan voor advies over hun stemkeuze. Maar met echt advies geven is Van Bijsterveld voorzichtig, dat is volgens hem niet de taak van een politicoloog. ,, Ik kan mensen niet vertellen wat ze moeten kiezen, stemmen is immers iets persoonlijks. Wel kan ik met mijn kennis over politiek uitleggen wat de verschillende partijen bieden en hun standpunten verklaren.”

Volgens Van Bijsterveld kijken politicologen met een net wat andere blik naar de politiek dan de ‘gewone kiezer’. ,,Tijdens de opleiding politicologie leer heel genuanceerd naar de politiek kijken. Ook leer je voors en tegens van standpunten te beargumenteren. Je doorziet het spelletje van politici beter en begrijpt hun manier van handelen.”

Missie geslaagd

Om hem heen merkt Van Bijsterveld dat steeds meer jongeren bezig zijn met wat er in de wereld en in de politiek gebeurt. Jongeren staan volgens hem vaak open voor verschillende standpunten. Een groot deel van hen valt onder de zwevende kiezers, en dat is nu precies waar Van Bijsterveld wil helpen. “Als ik hen aan het denken kan zetten en kan motiveren goed overwogen te stemmen, dan heb ik mijn taak al politicoloog volbracht.”

Foto: Rens van Bijsterveld

+ berichten

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Hockeyclub Oranje-Rood tevreden met inbreng wedstrijdbegeleider na incidenten met scheidsrechters

Het inbrengen van een wedstrijdbegeleider is een goed plan...

Muziekfestivals zijn voor bedrijven een groot marketing evenement

Bedrijven en merken gebruiken festivals om hun producten te...

Politie heeft steeds meer last van agressieve jongeren

De politie meldt dat zij dit jaar in het...

Jongeren ervaren studiekeuzestress na de middelbare school

Over een maand is het weer zover, de jaarlijkse...