Het succes van Verstappen: dalende kijkcijfers als schaduwzijde

De vele successen van Max Verstappen brengen ook een keerzijde met zich mee: de kijkcijfers van de F1 dalen. De winnaar van de iedere Grand Prix is namelijk vaak al voor de start bekend.

“Je ziet het wel vaker binnen de sport. Als er iemand domineert wordt de spanning minder”, zegt Rick Winkelman, sportjournalist. Na alle blijvende overwinningen van Max Verstappen zien we dat de kijkcijfers in bijvoorbeeld Duitsland met 1/5 minder worden.

Afgelopen seizoen heeft Verstappen 19 van de 22 races gewonnen. Hiermee sleept hij voor de derde keer op een rij de wereldtitel binnen. Een bijzondere prestatie, maar voor velen is de spanning er nu wel af. “Zoiets is onvermijdelijk, dat hoort er nou eenmaal bij. De echte fans zullen altijd wel blijven kijken.”

“Denk aan het cruciale jaar 2021 met de strijd tussen Hamilton en Verstappen, dat zorgde voor een enorme hoos aan kijkers. Max hoeft aan het begin maar twee races te verliezen en de kijkers zullen vanzelf weer toenemen.” Winkelman verwacht dat de andere raceteams Max Verstappen volgend jaar wat meer tegenstand zullen bieden.

Er zal dan ook iets veranderen voor Verstappen in het aankomende seizoen. Zijn eerdere personal trainer, Bradley Scanes is vervangen voor oud-Ferrari trainer, Rupert Manwaring. Winkelman denkt niet dat dit veel invloed zal hebben op zijn prestaties. “Die trainers worden goed opgeleid en opgenomen in het team. Hij zal er niet sneller of langzamer van worden.”

Hoelang Max dit nog vol blijft houden weet hij niet, maar hij weet wel zeker dat Max voor velen nog de favoriet zal blijven volgend jaar. “Iets wat hij meer dan verdiend heeft.”

Lees verder

Geselecteerd door de redactie

Gevolgen deals Midden-Oosten en VS onduidelijk: “Ze zijn enorm vaag”

Vandaag is de laatste dag van de eerste internationale reis van Donald Trump. Hij ging de afgelopen dagen langs in Saudi-Arabië, Qatar en de...

NVJ bezorgd over naderende overname RTL door DPG Media “Dit is gevaarlijk”

De overname van RTL Nederland door mediagigant DPG Media lijkt een flinke stap dichterbij. Dit blijkt uit documenten van de mededingingswaakhond Autoriteit Consument en...

Waarom onze Songfestivalpositie slecht uitpakt: “Deze plek is niet gunstig voor Nederland”

Claude gaat tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival als twaalfde van de 26 acts optreden. "Je kan het beste achteraan staan en tussen...

Deel dit bericht