Ludieke sjaalactie RWDM blundert bij supporters

Wat bedoeld was door de club als een vorm van sportiviteit, werd niet zo gewaardeerd door vele supporters op sociale media: een sjaal met de clublogo’s- en kleuren van de Brusselse clubs RWDM en Anderlecht. Afgelopen zaterdag werd de derby voor het eerst sinds jaren weer gespeeld. Maar het speciale sjaaltje wat RWDM presenteerde op social media, met kleuren en logo’s van beide clubs, schoot een groot aantal supporters in het verkeerde keelgat en de foto’s werden verwijderd. De woordvoerder sprak over een ‘vriendschappelijke’ derby. Maar hoe vriendschappelijk? En wat vinden Nederlandse supporters in een stadsderby van zo’n initiatief?

Het seizoen 2023-2024 is best uniek in de Belgische Eerste Klasse, in de zin dat er voor het eerst sinds jaren drie clubs uit het Brussels Gewest op het hoogste niveau spelen. Dit zijn Anderlecht, Union Sint-Gillis en RWDM. Union is de grootste verrassing. Sinds dat de club na bijna vijftig jaar afwezigheid terugkeerde naar het hoogste niveau in 2021, scoort het hoog in de competitie. Les Unionistes staan dit hele seizoen al bovenaan in het klassement. De Belgische topper Anderlecht staat tweede. RWDM hoopte op dezelfde successen bij hun promotie als aartsrivaal Union, maar moet nu zeker nacompetitie gaan spelen om te knokken tegen degradatie.

Identiteitscrisis

De harde kern van RWDM heeft al meerdere keren hun ongenoegen geuit over de Amerikaanse zakenman John Textor, meldt nieuwssite BRUZZ.be. Die zou verantwoordelijk zijn voor het ‘identiteitscrisis’ van de volksclub. Die sjaal was voor veel supporters de druppel. Clubwoordvoerder Damien Bytebier meldt aan BRUZZ dat er sprake is van een vriendelijke derby en dat de passie van beide teams de boodschap was achter de sjaals. In Engeland is het bijvoorbeeld normaal voor supporters voor stadsrivalen Liverpool en Everton om in sjaaltjes van elkaars club erbij te lopen.

Nul clubgevoel

Dit seizoen spelen ook drie clubs uit dezelfde stad in de Eredivisie: Feyenoord, Sparta en Excelsior. Zouden supporters van deze clubs een dergelijke keuze van zo’n sjaaltje waarderen? Fanatiek Excelsior-supporter Danny* in ieder geval niet. “Over het algemeen vindt ik het een stom iets van RWDM om een sjaal te maken met het logo van een andere club, laat staan het logo van een rivaal. Dan heb je als club echt nul supportersgevoel. Als ze dat bij Excelsior zouden doen, zou ik bij de club verhaal gaan halen. Vragen waarom ze dit doen, of ze enig clubgevoel kennen en de historie van de rivaliteit kennen”. Op de vraag als ze dit nou zouden doen uit sportiviteit zegt hij: “Dan sla je de plank mis en snap je het gevoel van een supporter niet. Ik vind dat supporters van verschillende clubs normaal moeten gedragen, maar in elkaars clubkleuren lopen gaat te ver.”

Naïeve romantiek

Peter van der Zwan is voorzitter van de supportersvereniging De Sparta Supporter. Volgens hem vinden de meeste supporters, zowel bij Sparta als bij andere clubs, zo’n zogeheten half and half scarf vreselijk. “Ik heb er persoonlijk ook niets mee, er telt voor mij ook maar één club en één sjaal. De goedbedoelde intentie ten spijt, had RWDM dit zeker met hun achterban moeten overleggen. Naïeve romantiek. Dit zou bij ons zeer slecht vallen en onze club kennende zou dit nooit ook maar gedacht worden. Ook al hebben we bijvoorbeeld een vriendschap met NAC Breda, zou zo’n sjaal nooit gemaakt worden. Je hebt een eigen identiteit, een eigen logo en eigen kleuren. Hooguit doe je zoiets met een gezamenlijk spandoek in zo’n geval. Bij een meer vriendelijke derby kan ik me er enerzijds iets bij voorstellen, anderzijds is dat het failliet van de gezonde rivaliteit.”

*De echte naam van Danny is bekend bij de redactie

Uitgelichte foto: Belga – Alamy – Nicolas Maeterlinck

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...