Het succes van tien jaar Netflix Nederland 

Netflix viert haar tienjarig jubileum in Nederland. Met miljoenen abonnees is de Amerikaanse streamingsdienst razend populair in Nederland. Netflix, dat succesvol is met Netflix Originals als Stranger Things en Orange is the New Black, heeft meerdere bedrijven aangespoord om eigen content te produceren op hun eigen streamingsdienst. Het is niet meer weg te denken uit de entertainmentsector.  

Met een nettowinst van meer dan €4 miljard is Netflix het grootste streamingsplatform van de wereld. De streamingsdienst heeft meer dan 230 miljoen abonnees wereldwijd. Dit zorgt er ook voor dat de filmindustrie anders te werk gaat. Bioscopen en de reguliere televisie hebben concurrentie van Netflix. Veel films en series worden exclusief uitgezonden op het platform, waardoor mensen bereid zijn een abonnement af te sluiten.  

Invloed op TV 

Entertainmentdeskundige Eric de Munck ziet ook dat Netflix de toon heeft gezet voor veel bedrijven die hun eigen content willen produceren op hun eigen streamingsdienst. ”In Nederland kun je dit goed vergelijken met Videoland. RTL kiest er bewust voor dat ze meer investeren in Videoland en minder in televisie. Daarnaast heeft Netflix er ook voor gezorgd dat de kijkcijfers van lineaire televisie sneller zijn gaan zakken, mensen zijn klaar met eindeloze reclames en willen op elk moment hun serie kunnen kijken.” 

De toekomst van de entertainmentsector lijkt zich dus voor een groot deel op streamingsites af te gaan spelen. Toch blijft televisie de komende tijd nog wel populair volgens De Munck. ”Programma’s over actualiteiten en sport zullen zeker nog wel voor langere tijd te zien zijn. Maar als de generatie die nu opgroeit straks volwassen is, zal het tv kijken zoals we het nu kennen, wel echt verdwijnen.” 

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...

Eindhoven lanceert ‘Stop Intimidatie’-app om straatintimidatie aan te pakken

Straatintimidatie is een probleem dat wereldwijd voorkomt en vooral...