COLUMN: Waar is de logica in de Formule 1?

Aankomende 29 februari start het nieuwe Formule 1 seizoen in Bahrein. Het grootste racespektakel ter wereld zal weer de hele globe overvliegen om de snelste racers op het circuit de strijd aan te zien gaan. Het zorgt voor een heuse wereldsport. Toch slaat de huidige kalender helemaal nergens op. Vandaar de vraag: Wanneer gaat er logisch nagedacht worden over de Formule 1 kalender?

Laten we beginnen met een onderwerp waar de Formule 1 ook veel aandacht aan besteed: klimaat. Zo willen zij in 2030 klimaatneutraal zijn. Met de slogan ‘Net zero carbon in 2030′ en hevige reclames met die slogan, laat de Formule 1 weten dat ze zeker iets willen doen aan de klimaatvoetprint die de sport achterlaat. Het gekke daaraan is, dat het lijkt alsof er alleen gefocust wordt op de auto’s en diens brandstof voor deze doelen.

Aan de kalender is er namelijk niets af te lezen van deze doelen. Zo begint het seizoen in het Midden-Oosten om vervolgens via Australië, Japan en China naar Miami te gaan. So far so good toch? Vanaf nu wordt het vreemd. Na Miami reizen we namelijk Europa in voor de races in Italië en Monaco om vervolgens weer naar Noord-Amerika (Canada) te reizen. Na de race in Canada reizen we wéér af naar Zuid-Europa voor de race in Spanje. Dan lijkt het eindelijk even te settelen. Zo blijft het racecircus voor even in Europa. Uiteindelijk gaan we via Azerbeidzjan naar Singapore om wederom naar Noord-Amerika te gaan. Ze eindigen namelijk weer gek. De coureurs gaan namelijk eerst racen in Austin en Mexico-stad. Vervolgens reizen ze af naar Brazilië om weer naar Amerika (Las Vegas) te gaan. Daarna gaat het spektakel naar Qatar. Dat is ook gek, want we waren een tijdje geleden al in Azië, sterker nog alles begonnen in het Midden-Oosten.

Natuurlijk snap ik dat een Grand Prix in Canada niet zomaar in de winter kan en dat een Grand Prix in Qatar in de zomer niet heel tactisch is vanwege het weer, maar er moeten betere oplossingen zijn dan deze. Waarom worden de continenten niet logisch afgerezen? Waarom wordt er van hot naar her gevlogen? Van Europa naar Noord-Amerika en terug en van Noord-Amerika naar Azië en terug. Het is gewoon niet logisch. Zeker niet voor een bedrijf dat zich zo openlijk voor het klimaat wil inzetten.

De enige wereldsport

Daarnaast zet de sport zichzelf als ‘enige’ wereldsport neer. Aangezien ze als een van de weinige sporten overal ter wereld opereren. Maar mogen we het wel echt een wereldsport noemen? Ik zou het eerder een Europese sport noemen. Van de 24 races dit jaar zijn er 9 in Europa. Daarnaast roept bij mij de vraag op: Waarom racen we nergens in Afrika? Dat deden we in het verleden wel. Kyalami Circuit in Zuid-Afrika is een historisch circuit voor de Formule 1. Waarom racen we er nu niet? Of misschien een stratencircuit in Noord-Afrika? Of een gemaakt circuit ergens anders in Afrika, waarom gebeurt het niet? De Formule 1 kiest zelf immers waar ze racen. Zet Afrika dan eens op de kaart.

Ook er is maar een race in Zuid-Amerika. Toegegeven het is een fantastisch circuit met rijke historie en het levert elke keer weer spektakel, maar waarom racen we alleen in Brazilië? Grote landen als Argentinië, Chili, Colombia & Uruguay daar moet toch ook te racen zijn? In het verleden is er ook in Argentinië geracet. Open de gesprekken met de Zuid-Amerikaanse landen ook eens. Daar moeten toch ook wel mogelijkheden liggen?

Met alle respect, de enige reden dat de races in het Midden-Oosten er zijn, is geld. Het Midden-Oosten heeft vier races. Vier races in de woestijn! Dat kan ook niet meer. Want racen is hier soms gewoon onveilig. In de Grand Prix van Qatar in 2023 moest coureur Logan Sargeant stoppen met racen vanwege oververhitting. Ja we houden van spektakel en sensatie, maar dat moet niet ten koste gaan van de mensen die ons dat spektakel willen brengen.

Teveel, Veel teveel

Als laatst zijn er momenteel gewoon teveel races. Vierentwintig stuks! Een paar jaar geleden waren het er nog twintig. Twintig zijn er ook meer dan genoeg. Het neemt ergens de spanning ook weg in het kampioenschap. Hoe meer races, des te meer kans coureurs kans maken om nog iets goed te maken. Je wil iedereen op het puntje van de stoel. Een fout moet fataal zijn. Iedereen moet op het toppen van zijn kunnen presteren. Meer races werkt gewoon niet. Het haalt zoals gezegd gewoon de spanning eruit. Het voelt een beetje als “Volgende keer beter Max, kan altijd gebeuren.” in plaats van dat de spanning er vanaf spat, omdat iemand een fout maakt.

Kortom: Deel de kalender logischer in, denk na over waar we racen en haal het aantal races omlaag. Dat is alles wat we nodig hebben voor een ideaal Formule 1 seizoen.

Foto: ANP/Sem van der Wal

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Martin Garrix vijfde keer nummer 1 dj

DJ mag, een muziektijdschrift, roept Martin Garrix uit tot...

Vertrouwen in Wilders neemt af in PVV-bolwerk Heerlen

Heerlen – Het vertrouwen in Geert Wilders en zijn...

Verlenging van de Wbmgp roept vragen op

De Wet Bijzondere Maatregelen Grootstedelijke Problematiek (Wbmgp) wordt opnieuw...

Provincie Zeeland teleurgesteld: vier maanden geen treinen tussen Vlissingen en Goes in 2029

Staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu kondigde begin...