Fitfluencers: motivatie of misleiding

Iedereen kent inmiddels het begrip influencer, nu wordt het begrip fitfluencer ook steeds populairder. Een fitfluencer is iemand die via Social Media invloed uitoefent over sporten, vooral fitness en gewichtheffen. Veel jongeren volgen dit soort influencers op Social Media. Maar hier zitten voor en nadelen aan.

Jongeren kunnen een onrealistisch beeld krijgen van fitfluencers, zo zegt fysioloog en sport instructeur Jayliah Jada van Gorkum. “Jongeren vergelijken zich met mensen die niet in dezelfde fase zitten als waar zij in zitten. Veertienjarige jongetjes die het lichaam van een volwassen man willen hebben en ook zo snel mogelijk.” Dit kan ook slecht zijn voor de mentale gezondheid, geeft ze aan. De jongeren zien fitfluencers dingen doen of een lichaam hebben, wat bij hen niet lukt. Waardoor hun zelfbeeld aangetast wordt. “Je bent nog maar veertien, je bent nog geen 25. Je hebt nog zo lang voor dat je fysiek bent uitgegroeid”, zegt Jayliah Jada. “Spiermassa is ook genetisch. Iedereen kan spieren kweken, maar niet iedereen kan zo groot worden. Dat is ook waar veel mensen die mist in gaan.”

Influencer Berend Jan Koole ziet de nadelen, maar denkt dat er ook voordelen aanzitten. “Ik denk dat de gymcontent sneller terecht kom bij een groep die al sport. Als je zelf al veel sport, dan vergelijk je jezelf op een andere manier met andere mensen. Je hebt je dan al meer geïnformeerd en begrijpt waarschijnlijk beter dat iedereen zijn eigen proces heeft.” Hij zegt wel dat dit een optimistische manier van denken is. Hij snapt ook dat mensen er onzeker van kunnen worden. “Het is heel dubbel”, gaat Berend Jan verder. “Ik ben niet degene die het sporten uitlegt, ik post waar ik mee bezig ben en that’s it. Ik merk wel dat sinds fitfluencers zo populair zijn op Social Media, ook veel meer mensen gaan sporten. Dus ik denk ook dat dat heel positief is.”

Naast meer sporten, gaan jongeren ook vaker aan de supplementen, zoals bijvoorbeeld creatine of eiwitsupplementen, zegt Jayliah Jada. “Jongeren onder de achttien moeten helemaal niet aan de eiwitten of creatine supplementen zitten. Het lichaam van een kind werkt heel anders dan dat van een volwassenen. Die eiwitten zullen niet de spiermassa bevorderen, ze zullen ervoor zorgen dat het kind qua lichaamsgewicht zwaarder wordt”, vertelt Jayliah Jada. Eiwit is geen brandstof, het is een bouwstof. Te veel eiwitten eten kan er voor zorgen dat je last krijgt van je darmen of nieren of dat je zwaarder wordt.

“Van creatine ben ik ook geen fan”, gaat Jayliah Jada verder. “Creatine zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt in je spieren. Dat kan goed zijn voor bepaalde fases. Bijvoorbeeld atleten die echt doelgericht trainen. Maar bij mensen in de fitness is dat heel anders, die trainen voor zichzelf en vaak zonder begeleiding.” Spieren horen niet te veel vocht vast te houden, dat kan voor grote blessures zorgen als je er niet juist mee omgaat.

Diëtiste Jaimie Swenne ziet ook dat meer jongeren supplementen gaan gebruiken door fitfluencers. “Die fitfluencers krijgen ervoor betaald, het is marketing. Ze promoten bijvoorbeeld supplementen waarvan de effecten niet wetenschappelijk zijn bewezen. Er zijn mensen die dat kijken en tien supplementen en vitaminen op een dag gaan slikken. Dat is hartstikke zonde van hun geld. Toch weten veel mensen die bij mij komen dat, als iets te mooi om waar te zijn lijkt, dat dat vaak ook zo is.”

“Ik denk dat het belangrijk is als je jong bent dat je gewoon lekker beweegt en traint. Hou het bij je gewone voeding, niet te veel supplementen”, concludeert Jayliah Jada. “Geloof niet alles wat elke influencer zegt. Ze hebben er vaak al langer voor getraind en ze hebben misschien een genetisch voordeel, het zijn volwassen mensen. Je ziet niet veertienjarige kinderen op TikTok dat soort video’s posten. Die hebben vaak het lichaam nog niet.”

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...