Golfwereld verbant rode broek, maar waar zie je die nog?

Golf moet een breder publiek naar de baan lokken, niet alleen heren in rode broeken. De Nederlandse Golf Federatie (NGF) is daarom de ruil-je-rode-broek-in-weken gestart. Opmerkelijk is dat winkeliers van golfkleding het item al lang niet meer als ontmoediging voor nieuwe leden zien. Ze noemen de broek ‘passé’ en vragen zich af of er überhaupt nog golfers zijn die hem aantrekken.

Er moeten meer vrouwen en jongeren naar de golfbaan om de diversiteit en zo ook de levensvatbaarheid van de golfsport omhoog te krikken, stelt de NGF. ‘‘Wij hebben onderzoek gedaan onder niet-golfers, gevraagd wat hun eerste associatie is bij de sport. Tien procent daarvan noemt de rode broek’’, vertelt Danielle Wallet, directeur marketing bij de NGF.

‘‘In mei zijn we de campagne Welcome to the club gestart, om iedereen te laten weten dat ze welkom zijn bij een golfclub. Bij vijftien van de 125 deelnemende clubs, staat een container en daar kunnen mensen hun rode broek in doen. Ze mogen hem ook naar ons hoofdkantoor sturen. Wat we ermee gaan doen, volgt nog, maar er gaat een designer mee aan de slag.’’

Winkeliers die dagelijks golfkleding verkopen vinden het initiatief niet echt nodig. Renate de Mooij, medewerkster van de Golfshop in Warmond, zegt: ‘‘Ik heb niet eens rode broeken hangen. Zeker niet voor mannen! Zelf ben ik ook al 30-40 jaar lid van een golfclub en zie daar nooit heren in rode broeken lopen.’’

Zelfs in Naarden en Bussum reageren de winkeliers verwonderd op het bericht. ‘‘Heel af en toe komt er iemand specifiek voor een rode broek, maar de mensen pakken toch liever donkerblauw of zwart’’, vertelt Sylvia Veldmeijer van de Golfoutlet in Bussum. ‘‘Maar alles en iedereen golft toch tegenwoordig? Dus het is helemaal niet meer alleen die oude mannen.’’

Niet mijn wereld

Maar dat is volgens het onderzoek van de NGF niet helemaal wat de cijfers zeggen. ‘‘De afgelopen tien jaar zagen wij een stijging in de golfers van 139 procent in de leeftijd van 70 jaar en ouder. In de leeftijdscategorie 30-50 jaar zagen we juist een daling van 49 procent’’, aldus Wallet. Ook zegt ze dat jongeren een drempel ervaren om te starten. ‘‘Ze zeggen letterlijk ‘dit is niet mijn wereld’. Dus naast de rode broeken-actie investeren we flink in televisie, magazines en online, om de mensen te laten weten de golfwereld veranderd is. Ook clubs dragen bij door welkomstlessen aan te bieden en voordelige proefpakketten.’’

De eigenaar van de Rijswijkse Golfshop vindt het zijne van de actie. ‘‘Hier zitten we toch niet op te wachten… Hebben ze nou echt niks beters te doen? Nou ja, ik verkoop geen rode broeken, dus het zal me een zorg zijn.’’

Lees ook: Dopinggebruik in het voetbal: ‘Effect is niet zo groot als bij individuele sporten’

Geselecteerd door de redactie

Deel dit bericht

Lees verder

Leven zonder alcohol: “De 0.0 lifestyle zou minstens net zo normaal moeten zijn”

Een drankje erbij is heel normaal toch? Maar wat als dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Fabrikant van statiegeldmachines TOMRA verspreidt desinformatie 

In 2029 moet negentig procent van alle statiegeldproducten worden...